ALEVİ-BEKTAŞİLİKTE HALKA NAMAZI ve CEM
4 posters
1 sayfadaki 1 sayfası
ALEVİ-BEKTAŞİLİKTE HALKA NAMAZI ve CEM
ALEVİ-BEKTAŞİLİKTE HALKA NAMAZI ve CEM
Alevi-Bektaşi cemlerinde kılınan namaza “Halka Namazı” ya da “Kırklar Namazı” denmektedir.Bu konuya önceki konularda değinmiş ve farz olarak kılınan namazın Cuma Namazı olduğunu söylemiştik. Ayrıca Cuma Namazı’nın niçin farz kılındığını da vurgulamıştık. Sonrasında çıkarılan ve bugün Sünnilerce farz gibi yerine getirilen beş vakit namazın, zaman ya da hangi şekillerde kılınacağının Kelamullah’ta kesinlikle yer almadığını uzun uzun anlatmıştık.
Alevi-Bektaşiler farz kılınan Cuma Namazlarını Cuma Akşamları (Perşembe Gecesi) amaca uygun olarak yerine getirirler. Cemlerimizde kılınan bu namaza “Halka ya da Kırklar” namazı denir. Bu namazın çıkış noktasına bakıldığında birkaç ayrı sebep göze çarpmaktadır:
1. Alevi-Bektaşi cemlerinde bütün canlar halka halinde oturup, yüz yüze bakarak, Allah Allah nidalarıyla ibadetlerini yerine getirirler ki “Halka Namazı” denmesinin en önemli sebebi budur. Cemlerdeki namazın bu şekilde oluşunun sebepleri de diğer maddelerde anlaşılacaktır diye ümit ediyorum.
2. İkinci önemli nokta “SECDE” konusunda değinildiği gibi secde taş duvarlara değil,insana edilir.Cenabı Allah Meleklere, insana secde etmelerini emreder. Kabe’nin taş duvarlarını kaldırdığımızda da herkes birbirine secde etmektedir. O tabloya bakıldığında merkezin etrafında toplanan insanlar halka halindedir ve karşılıklı, yüz yüze bakarak birbirine secde ederler ki bu da ”Halka Namazı”ndan başka bir şey değildir.
3. Hz. Muhammed’in Miraçtan dönüşü sırasında Kırklara uğraması(Kırklar; Hz. Ali efendimizin Şah-ı Velayet yani velilerin şahı olarak başlarında bulunduğu, Hz. Fatma Anamızın da içinde yer aldığı 40 velidir.) ve halka halinde oturan Kırklarla birlikte Cem-ü’l Cem oluşu, ibadet ederek tevhide(Birlik) varılması “Halka ya da Kırklar” namazı denmesinin en önemli dayanağıdır. Bundan dolayı da cemlerimizde kıldığımız namaza bu isimler verilmektedir.
Hz. Muhammed’in Miraç dönüşü içlerine girdiği Kırklar muhabbetinde Allah’ın birliği ve büyüklüğü yad edilir, semahlar dönülür, Hz. Muhammed ile Hz. Ali musahip olur, Kırkının bir olduğu ispat edilerek tevhit ( birlik) yerine getirilir ve Cem_ü’l Cem olunur ki Alevi-Bektaşi ibadetlerine “CEM” denmesinin sebebi ve dayanağı da budur. Zaten “cem” sözcüğü de sözlük anlamı itibariyle “bir araya gelme, toplanma” anlamlarını da buradan kazanır.
Alevi-Bektaşi cemlerinde kılınan namaza “Halka Namazı” ya da “Kırklar Namazı” denmektedir.Bu konuya önceki konularda değinmiş ve farz olarak kılınan namazın Cuma Namazı olduğunu söylemiştik. Ayrıca Cuma Namazı’nın niçin farz kılındığını da vurgulamıştık. Sonrasında çıkarılan ve bugün Sünnilerce farz gibi yerine getirilen beş vakit namazın, zaman ya da hangi şekillerde kılınacağının Kelamullah’ta kesinlikle yer almadığını uzun uzun anlatmıştık.
Alevi-Bektaşiler farz kılınan Cuma Namazlarını Cuma Akşamları (Perşembe Gecesi) amaca uygun olarak yerine getirirler. Cemlerimizde kılınan bu namaza “Halka ya da Kırklar” namazı denir. Bu namazın çıkış noktasına bakıldığında birkaç ayrı sebep göze çarpmaktadır:
1. Alevi-Bektaşi cemlerinde bütün canlar halka halinde oturup, yüz yüze bakarak, Allah Allah nidalarıyla ibadetlerini yerine getirirler ki “Halka Namazı” denmesinin en önemli sebebi budur. Cemlerdeki namazın bu şekilde oluşunun sebepleri de diğer maddelerde anlaşılacaktır diye ümit ediyorum.
2. İkinci önemli nokta “SECDE” konusunda değinildiği gibi secde taş duvarlara değil,insana edilir.Cenabı Allah Meleklere, insana secde etmelerini emreder. Kabe’nin taş duvarlarını kaldırdığımızda da herkes birbirine secde etmektedir. O tabloya bakıldığında merkezin etrafında toplanan insanlar halka halindedir ve karşılıklı, yüz yüze bakarak birbirine secde ederler ki bu da ”Halka Namazı”ndan başka bir şey değildir.
3. Hz. Muhammed’in Miraçtan dönüşü sırasında Kırklara uğraması(Kırklar; Hz. Ali efendimizin Şah-ı Velayet yani velilerin şahı olarak başlarında bulunduğu, Hz. Fatma Anamızın da içinde yer aldığı 40 velidir.) ve halka halinde oturan Kırklarla birlikte Cem-ü’l Cem oluşu, ibadet ederek tevhide(Birlik) varılması “Halka ya da Kırklar” namazı denmesinin en önemli dayanağıdır. Bundan dolayı da cemlerimizde kıldığımız namaza bu isimler verilmektedir.
Hz. Muhammed’in Miraç dönüşü içlerine girdiği Kırklar muhabbetinde Allah’ın birliği ve büyüklüğü yad edilir, semahlar dönülür, Hz. Muhammed ile Hz. Ali musahip olur, Kırkının bir olduğu ispat edilerek tevhit ( birlik) yerine getirilir ve Cem_ü’l Cem olunur ki Alevi-Bektaşi ibadetlerine “CEM” denmesinin sebebi ve dayanağı da budur. Zaten “cem” sözcüğü de sözlük anlamı itibariyle “bir araya gelme, toplanma” anlamlarını da buradan kazanır.
Geri: ALEVİ-BEKTAŞİLİKTE HALKA NAMAZI ve CEM
Verdigin bu degerli bilgiler icin cok sagol piran12. Ellerine emegine saglik.
Geri: ALEVİ-BEKTAŞİLİKTE HALKA NAMAZI ve CEM
bilgilendirdigin için saol
senol- Mesaj Sayısı : 14
Yaş : 34
Kayıt tarihi : 16/11/08
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz